שירותי ייעוץ גנטי

מהו יעוץ גנטי ?

ייעוץ גנטי הוא הליך רפואי חשוב שמטרתו לספק מידע ותמיכה לאנשים עם חשש להפרעה גנטית. ההליך מבוצע על ידי יועץ גנטי, איש מקצוע רפואי בעל הכשרה מיוחדת בתחום הגנטיקה הרפואית. בעזרת שירותי ייעוץ גנטי, ניתן להעריך את הסיכונים הגנטיים, להבין את ההשלכות הרפואיות, ולסייע למשפחות להתמודד עם שאלות ואתגרים הקשורים לגנטיקה.

מטרות הייעוץ הגנטי

הייעוץ הגנטי נועד להעריך את הסיכון להפרעה גנטית בנבדק ובקרוביו, לבחון דרכים לאשר או לשלול את הסיכון להפרעה גנטית, להציע אמצעים למניעה ו/או טיפול בהפרעה גנטית, ולהמליץ על הליכים למניעת הישנות ההפרעה הגנטית בבני משפחה נוספים. שירותי ייעוץ גנטי מספקים מידע מקיף ומותאם אישית, המאפשר למשפחות לקבל החלטות מושכלות ומודעות.

שירותי ייעוץ גנטי

סוגי ייעוץ גנטי

שירותי ייעוץ גנטי ניתנים במגוון רחב של מצבים, בהתאם לצרכים ולחששות של המטופלים:

ייעוץ גנטי טרום לידתי: מיועד לזוגות שמתכננים הריון או נמצאים בהריון, ויש להם חשש להפרעה גנטית אצל העובר. הייעוץ כולל בדיקות כמו סקירת מערכות ובדיקות גנטיות לעובר.

ייעוץ גנטי טרום השרשה: מיועד לזוגות שמתכננים טיפולי פוריות, ויש להם חשש להעברת מחלה גנטית לילדים. ייעוץ זה כולל בדיקות גנטיות לאמבריונים לפני החזרתם לרחם.

ייעוץ גנטי משפחתיות: מיועד לאנשים שיש להם היסטוריה משפחתית של מחלות גנטיות. הייעוץ מסייע להבין את הסיכונים הקיימים לבני המשפחה האחרים.

ייעוץ גנטי אישי: מיועד לאנשים שיש להם חשש להפרעה גנטית אצלם, ומתמקד באבחון וטיפול בהתאם למצב האישי של הנבדק.

שלבי הייעוץ הגנטי

הייעוץ הגנטי מתבצע בשלושה שלבים עיקריים:

איסוף נתונים: בשלב זה היועץ הגנטי יבצע ראיון עם הנבדק ועם בני משפחתו, ויאסוף מידע על ההיסטוריה הרפואית של המשפחה, הסימפטומים של הנבדק וגורמי סיכון אפשריים להפרעה גנטית. מידע זה כולל גם בדיקות רפואיות קודמות ותוצאות מעבדות.

אבחון: בשלב זה היועץ הגנטי יבצע הערכה גנטית של הנבדק, שתכלול בדיקות גנטיות שונות, כגון בדיקת דם, בדיקת מי שפיר, או בדיקת צ'יפ גנטי. תהליך האבחון נועד לאתר את השינויים הגנטיים הקיימים ולהעריך את הסיכונים הקשורים להם.

תכנון טיפול: בהתבסס על המידע שנאסף, היועץ הגנטי יפרט את הסיכון להפרעה גנטית ויספק המלצות לטיפול או למניעה. תכנון הטיפול עשוי לכלול הפנייה למומחים נוספים, מעקב רפואי מותאם אישית, וייעוץ פסיכולוגי אם נדרש.

היבטים חשובים בייעוץ גנטי

ייעוץ גנטי הוא הליך מורכב שיכול להיות מלחיץ עבור הנבדק ובני משפחתו. חשוב לזכור שהמטרה של הייעוץ היא לספק מידע ותמיכה ולעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות על בריאותם. שירותי ייעוץ גנטי כוללים יועץ גנטי מוסמך שהוא איש מקצוע רפואי בעל הכשרה מיוחדת בתחום הגנטיקה הרפואית. חשוב לוודא שהיועץ הגנטי הוא בעל הכשרה מתאימה ובעל ניסיון בתחום. היועץ הגנטי צריך להיות כנה ומסביר עם הנבדק לגבי הסיכונים והיתרונות של הטיפולים או הבדיקות המוצעים. בנוסף, היועץ הגנטי צריך לספק תמיכה נפשית לנבדק ובני משפחתו, ולהיות רגיש לצרכים האישיים והמשפחתיים.

נושא הסבר
מטרת הייעוץ הגנטי
הערכת הסיכון להפרעה גנטית בנבדק ובקרוביו, לבחון דרכים לאשר או לשלול את הסיכון, להציע אמצעים למניעה ו/או טיפול וכן להמליץ על הליכים למניעת הישנות ההפרעה הגנטית בבני משפחה נוספים.
מתי עורכים ייעוץ גנטי?
לפני ההריון, במהלך ההריון, בילדים ומתבגרים, במבוגרים, לקראת בדיקות גנטיות מורכבות.
כיצד נערך הייעוץ הגנטי?
איסוף פרטי מידע על הפונה ובני משפחתו, ניתוח מכלול הנתונים, מתן הסבר והמלצות.

*התוכן המופיע בעמוד זה נועד לספק מידע כללי בלבד. אין לראות בו ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה של חשש להפרעה גנטית, יש לפנות לייעוץ גנטי מקצועי. העמוד אינו כולל את כל המידע הרלוונטי בנושא הייעוץ הגנטי. ישנם גורמים רבים נוספים שיכולים להשפיע על הסיכון להפרעה גנטית, ויש להתייעץ עם יועץ גנטי כדי לקבל מידע מדויק ומקיף.

פרופ׳ יובל ירון
מומחה למיילדות גינקולוגיה ופוריות ומנהל היחידה לאבחון גנטי
פרופ׳ יובל ירון
מומחה למיילדות גינקולוגיה ופוריות ומנהל היחידה לאבחון גנטי
דילוג לתוכן