ייעוץ אונקוגנטי ככלי להצלת חיים

פתרונות חדשניים פתרון בעיות נפוצות בדוד חשמל (2)

מחלת הסרטן היא גורם המוות העיקרי בעולם המערבי. מרבית מקרי הסרטן מופיעים באופן אקראי, אך בכ-10% מהמקרים ישנו גורם גנטי המגביר את הסיכון ללקות בסרטן. באמצעים חדשניים ניתן כיום לזהות נטייה גנטית כזו לסרטן, מבעוד מועד. עובדה זו מאפשרת להתוות הנחיות לגילוי מוקדם, לדייק את המעקב הרפואי, ולהמליץ על טיפולים מותאמים-אישית. לגילוי כזה חשיבות רבה במיוחד כאשר יש היסטוריה משפחתית מחשידה, אבל לא רק – לבדיקות אלה חשיבות גם כאשר אין ריבוי מקרי סרטן במשפחה.

מחקרים בנושא מחלת הסרטן

מחקרים מהשנים האחרונות העשירו את הבנתנו לגבי מנגנון התפתחות מחלת הסרטן. עובדה אחת ברורה: הסרטן הוא תמיד "גנטי" אבל לא בהכרח תורשתי. המחלה מתחילה בתא אחד בגוף המאבד שליטה ובקרה על קצב חלוקת התאים, דבר הפוגע ביכולת התא להתנהג בצורה ׳נורמלית׳. הסיבה לכך היא היווצרות מוטציה בגן כלשהו האחראי על תהליכי בקרה חשובים אלה. אחד המנגנונים הידועים לגרימת מוטציה כזו הוא חשיפה לגורמים סביבתיים (כגון עישון, חומרים מסרטנים אחרים ואפילו וירוסים מסוימים). מוטציה המופיעה לראשונה בתא בודד נקראת "מוטציה סומטית". זו גורמת לתא הפגוע להתחיל להתחלק ולהתרבות בצורה לא מבוקרת ואף לצבור מוטציות נוספות המגבירות את "האלימות" שלו. במקרה כזה ניתן לומר כי הרקע לסרטן הוא גנטי (מוטציה בגן כלשהו בתא בודד), אך המוטציה לא תעבור בתורשה לדור הבא.

נטייה גנטית

לעומת זאת, בכ- 15%-10% מהמקרים מדובר בנטייה גנטית-תורשתית לסוגי סרטן שונים. במקרים אלה האדם נולד עם "מוטציה תורשתית" בכל תאי גופו. מצב זה גורם לפגיעות יתר שעלולה להוביל לסרטן. דוגמה מוכרת לכך הן מוטציות בגנים BRCA1 וBRCA2 –  המעלות את הסיכון לסרטן השד והשחלה, ולסוגי סרטן נוספים. בעבר נהוג היה לבדוק רק את 3 המוטציות השכיחות הקיימות בכ- 2.5% מבני העדה האשכנזית. בהמשך, התאפשרה בדיקה של מגוון רחב יותר של מוטציות נדירות יותר בגנים אלה, גם כאלה המתאימות לבני עדות אחרות. בשנים האחרונות התגבשה ההבנה שאם מחפשים רק את המוטציות המוכרות בעדות מסוימות עלולים לפספס מקרים בהם קיימת מוטציה נדירה. כאן נכנסת לתמונה שיטת אבחון חדשנית המבוססת על בדיקת ריצוף גנטי מהדור החדש (next generation sequencing, NGS). יתרונה של השיטה הוא ביכולתה לזהות, בו-זמנית, כמעט את כל המוטציות בעשרות גנים שונים, הגורמים לסוגי סרטן שונים כגון סרטן השד והשחלה, סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן בלוטת התריס, ועוד.

חשיבות הייעוץ האונקוגנטי

מטרת הייעוץ הגנטי היא לאסוף פרטים לגבי הרקע המשפחתי, סוגי הסרטן בפרט ו/או בבני משפחתו, וכן לבחון תוצאות בדיקות רלוונטיות. במהלך הייעוץ ניתן להעריך האם קיימת נטייה גנטית לסרטן ואם כן – מהי. על סמך ניתוח זה, ניתן לחשב את הסיכון להופעת הסרטן בבני המשפחה. בהתאם לכך ניתנות המלצות לעריכת בדיקות גנטיות מותאמות. על בסיס התוצאות של בדיקות אלו ניתן, בחלק מהמקרים, לשלול כל רקע גנטי. אולם כאשר מזוהה גורם כזה, ניתנות המלצות פרטניות לגבי אמצעי האבחון המוקדם, הטיפול המניעתי והיקף המעקב. כל אלה משפרים את הסיכוי למניעה מוקדמת של המחלה ואם תופיע – להתמודדות טובה יותר והגדלת הסיכוי להחלמה.

חשיבות הזיהוי המוקדם

איתור "מוטציה סומטית" הקיימת רק בתאי הגידול מאפשר להגדיר בצורה מדויקת את מנגנון הפגיעה בגן שאחראי ליצירת חלבון חיוני כלשהו. הבנה זו מאפשרת לקבוע טיפול ממוקד ומותאם אישית ולהתוות מסלול מעקב מיטבי. באמצעות בדיקות גנטיות ניתן גם לעקוב אחר יעילות הטיפול, לוודא שהגידול מגיב לטיפול כצפוי. כל אלה מגדילים את סיכויי ההחלמה והריפוי. זיהוי מוקדם של נשאות ל"מוטציה תורשתית" תוביל לאבחון מוקדם באמצעים מתאימים. כך למשל מומלץ מעקב ב- MRI לנשאיות של מוטציות ב- 1BRCA ו- BRCA2 במקום ממוגרפיה. בנשאיות אלה מציעים גם טיפולים מניעתיים, כגון כריתה מניעתית של השחלות.

חדשנות בתחום הסרטן לדיוק האבחון, הטיפול והמניעה - הבדיקות המובילות כיום

בשל ריבוי הגנים הקשורים לסוגי הסרטן השונים, אין זה פרקטי לבדוק רק מוטציות בודדות בגנים ספורים. גם בדיקות שבודקות רצף מלא של גן מסוים, עלולות לפספס מוטציות בגנים אחרים הקשורים לסרטן. על מנת להתגבר על קשיים אלה ניתן כיום לערוך בדיקת פאנל שמטרתה לזהות את מרבית הנטיות הגנטיות הידועות לסרטן. מדובר בבדיקה שמאבחנת וסורקת, בבת אחת, כמה עשרות גנים שונים הקשורים לסרטן. כל אחד מהגנים עובר ריצוף מלא שמאפשר זיהוי כמה שיותר מוטציות באופן גורף.

בדיקות ל"מוטציות סומטיות", כאלה שקיימות רק בגידול, מחייבות כיום נתיחה או ביופסיה על מנת לבדוק את תאי הגידול לזיהוי מוטציה. דבר זה מורכב ולעיתים גם לא אפשרי. בשנים האחרונות התפתחה בדיקת דם חדשנית ייעודית, שמטרתה לזהות מוטציות כאלה על ידי זיהוי DNA מופרש מתאי הגידול עצמם. האבחון מבוסס על העובדה שתאי הגידול הממאיר עוברים תהליכי הרס תאים מוגבר וכתוצאה מכך שחרור DNA מתאי הגידול הנושאים שינויים גנטיים ייחודיים. באמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לזהות את המוטציה עצמה ולהבין שקיים גידול ואף לזהות את מיקומו המדויק.

איזו בדיקה עדיפה? והאם הביטוי Better Safe Than Sorry נכון בכל מקרה?

התשובה מבוססת על שלוש קבוצות של אנשים, כל אחת מומלץ שתקבל את האבחון והטיפול המותאמים לה:

  1. החולים בסרטן, אצלם האבחון הוא חלק מהותי מהטיפול, ולכן מומלץ לעבור בירור גנטי בסמוך למועד זיהוי המחלה. להתנהלות זו ייתכנו השלכות על סדר הפעולות (ניתוח, קרינה, כימותרפיה), וכן על המעקב הרפואי.
  2. קרובי משפחה של החולים, כולל פרטים עם סיפור משפחתי עשיר, בני משפחה מדרגה ראשונה או שנייה שחלו בסרטן ובמקרים של סרטן המופיע בגיל צעיר. במקרים אלה יש חשיבות לאבחון מוקדם של הנטייה הגנטית לסרטן, דבר שיכול להשפיע על המעקב הדרוש, המניעה והאבחון המוקדם. בדרך כלל מומלץ שבדיקת הנשאות תיערך בבגירים, על מנת לאפשר להם קבלת החלטות מושכלות באשר למועד עריכת הבדיקה. כך למשל, יש נשים שבוחרות לערוך את הבדיקה לגילוי מוטציות בגנים BRCA1, BRCA2 מוקדם ככל שניתן כדי לפעול למניעת העברת הפגם לצאצאים. לעומתן יש שבוחרות לבצע את הבדיקה רק לאחר סיום הילודה. לעומת זאת במקרים של סרטן שמופיע בגיל הילדות, חשוב לאבחן את הנטייה הגנטית למחלה מוקדם ככל האפשר.
  3. כלל האוכלוסייה. בנשים ממוצא אשכנזי מלא או חלקי, יש המלצה של משרד הבריאות לבדוק את המוטציות השכיחות בגנים BRCA1, BRCA2. באשר לבדיקות נרחבות יותר, כגון פאנל הכולל עשרות גנים לסרטן – כאן אין המלצה גורפת. מדובר בהחלטה אישית של כל אחד ואחת – האם לבצע, באיזה היקף, ומתי. אולם מדובר בבדיקת דם פשוטה שיכולה לספק מידע חשוב וקריטי לבריאות תקינה.

*המידע המופיע במאמר זה הוא מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. אם אתם סובלים מהפלות חוזרות, מומלץ לפנות לייעוץ גנטי מקצועי.

לייעוץ וקביעת תורים צורו קשר

More To Explore

פתרונות חדשניים פתרון בעיות נפוצות בדוד חשמל (2)
כללי

ייעוץ אונקוגנטי ככלי להצלת חיים

מחלת הסרטן היא גורם המוות העיקרי בעולם המערבי. מרבית מקרי הסרטן מופיעים באופן אקראי, אך בכ-10% מהמקרים ישנו גורם גנטי המגביר את הסיכון ללקות בסרטן.

ייעוץ גנטי להפלות חוזרות ירון יובל
כללי

מהן הפלות חוזרות?

הפלות חוזרות מוגדר כשלוש הפלות או יותר ברצף. הפלות חוזרות הן בעיה שכיחה, הפוגעת בכ-10% מהזוגות. הסיבות להפלות חוזרות הן רבות ומגוונות, ויכולות להיות גנטיות,

דילוג לתוכן